ΑρχικήΕκπαίδευσηΣεμινάρια

Εσωτερική Ομαδική Εκπαίδευση - Εποπτεία για Δυσκολίες Ανάπτυξης Ταυτότητας Φύλου στο ΙΨΥΠΕ – Π. Σακελλαρόπουλος

 

 

LOGO ΙΨΥΠΕ 1






Ομαδική εκπαίδευση-εποπτεία σχετικά με τις Δυσκολίες Ανάπτυξης Ταυτότητας Φύλου στο ΙΨΥΠΕ – Π. Σακελλαρόπουλος­

 Μάρτιος 2021

 

Θεσμικό πλαίσιο

Διεπιστημονικό πρόγραμμα του ΙΨΥΠΕ – Π. Σακελλαρόπουλος με τη συνεργασία εξειδικευμένου εξωτερικού επιστημονικού συνεργάτη για διενέργεια ομαδικής εκπαίδευσης και εποπτείας πάνω στην ψυχοθεραπευτική εργασία με εφήβους, μετεφήβους και νεαρούς ενήλικες, οι οποίοι/ες αντιμετωπίζουν δυσκολίες ανάπτυξης ταυτότητας Φύλου.

Σε αυτή την πρώτη Εισαγωγική φάση (6 εισηγήσεις Μάρτιος-Ιούλιος 2021) το Πρόγραμμα θα λειτουργήσει ως preliminary course, βασικής επισκόπησης και επεξεργασίας, και η εμπειρία του θα αξιοποιηθεί για την οργάνωση επόμενων προγραμμάτων, κλινικής εμβάθυνσης, κατά την ερχόμενη ακαδημαϊκή περίοδο. Το συγκεκριμένο εγχείρημα απαντά σε μία από τις σημαντικές προκλήσεις του πεδίου της ψυχικής υγείας και της εποχής μας.

Μετά το πέρας του εποπτικό-εκπαιδευτικού προγράμματος δρομολογείται και η διαβούλευση-αξιολόγηση επί της πιθανότητας δημιουργίας αντίστοιχης κλινικής Μονάδας στο πλαίσιο λειτουργίας του Ινστιτούτου Ψυχικής Υγείας Παιδιών & Ενηλίκων – Π. Σακελλαρόπουλος.

 

Συνοπτική περιγραφή προγράμματος:

Στις μηνιαίες συναντήσεις εποπτείας θα λαμβάνει χώρα διερεύνηση της πορείας και της κατάστασης κάθε περιστατικού και εις βάθος ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών σχετικά με τη ψυχοθεραπευτική διαδικασία με παιδιά, εφήβους ή μετεφήβους που διερευνούν το φύλο τους ή αντιμετωπίζουν συμπτώματα ΔΦ.

Οι μηνιαίες εκπαιδευτικές συναντήσεις θα εστιάζουν στα κάτωθι:

  • αποσαφήνιση σχετικών όρων και ‘αποδόμηση’ του φαινομένου ΔΦ – ενσώματες, κλινικές, κοινωνικές και άλλες προεκτάσεις
  • συζήτηση σχετικής βιβλιογραφίας από τον ευρύτερο κλάδο της ψυχιατρικής, της ψυχανάλυσης και άλλων προσεγγίσεων σχετικά με το φαινόμενο της ΔΦ

 

Σε ποιους απευθύνεται;

Η εκπαίδευση-εποπτεία απευθύνεται σε ψυχαναλυτικούς ψυχοθεραπευτές/τριες των Τμημάτων και Μονάδων του Ινστιτούτου αλλά και τυχόν σε συνεργάτες άλλων ειδικοτήτων αναλόγως της σχετικής διαθεσιμότητας (αριθμός συμμετεχόντων: 6-12 άτομα).

 

Διάρκεια – Αριθμός Εισηγήσεων

Το πρόγραμμα αναπτύσσεται αρχικά σε 6 μηνιαίες συναντήσεις 2ωρης διάρκειας και διαρκεί από τον Μάρτιο έως και τις αρχές Ιουλίου του 2021.

 

Ημέρα, ώρα και τρόπος διεξαγωγής

Παρασκευή 11.00-13.00 / Μάρτιος 2021 - Ιούλιος 2021 / 1 φορά τον μήνα

Ινστιτούτο Ψυχικής Υγείας Παιδιών & Ενηλίκων – Π. Σακελλαρόπουλος

Εσπερίδων 85 & Μενελάου - Καλλιθέα, Αθήνα

Λόγω των έκτακτων μέτρων της πανδημίας το πρόγραμμα θα διεξαχθεί, τουλάχιστον αρχικά, μέσω τηλεδιάσκεψης από σύνδεσμο που θα σταλεί εγκαίρως στους/στις συμμετέχοντες/ουσες.

Κλινικό πλαίσιο

Ο αριθμός των παιδιών και εφήβων που παραπέμπονται σε υπηρεσίες ταυτότητας φύλου (ΤΦ) με συμπτώματα δυσφορίας φύλου (ΔΦ) έχει αυξηθεί ραγδαία στον δυτικό κόσμο τα τελευταία 7 χρόνια. Για παράδειγμα, στην Αγγλία μόνο κατά το έτος 2018- 2019 παραπέμφθηκαν 2.539 έφηβοι και νέοι για υποστήριξη σχετικά με την ΤΦ τους. Παράλληλα έχει παρατηρηθεί μια σημαντική αλλαγή όσον αφορά τα δημογραφικά χαρακτηριστικά, καθώς το 70% των εφήβων που παραπέμπονται παγκοσμίως, είναι κορίτσια. Το φαινόμενο έχει εγείρει μεγάλη συζήτηση αλλά και διαφωνίες στην κλινική, πανεπιστημιακή και ακτιβιστική κοινότητα, αλλά και σύγχυση σε γονείς και κηδεμόνες σχετικά με ιατρικά, ψυχολογικά και ηθικά ζητήματα που προκύπτουν. Πολλές φορές ο διάλογος αναφορικά με την κατάλληλη υποστήριξη των νεών σχετικά με δυσκολίες της ΤΦ τους παίρνει τη μορφή ακραίας αντιπαράθεσης, η οποία συχνά έχει μικρότερη σχέση με την επιστημονική τεκμηρίωση και περισσότερο πολιτικές ή/και νομοθετικές προεκτάσεις.

Οι κλινικές παρεμβάσεις για παιδιά και εφήβους με συμπτώματα ΔΦ αναπτύχθηκαν αρχικά στην Ολλανδία και αργότερα στην Αγγλία στο τέλος της δεκαετίας του ’80. Ακολούθως γνώρισαν σημαντική αύξηση στην Αμερική. Αν και οι περισσότερες διεθνείς δομές μοιράστηκαν από κοινού την ανάγκη για υποστήριξη νέων με ΔΦ και την αποφυγή διακρίσεων ως προς την ΤΦ, εντούτοις κάθε χώρα ανέπτυξε τα δικά της πρωτόκολλα και κλινικές παρεμβάσεις. Η Αμερική ανέπτυξε το επιβεβαιωτικό μοντέλο, το οποίο προκρίνει την άμεση και αδιαμφισβήτητη «επιβεβαίωση» των επιθυμιών του ατόμου, ανεξαρτήτως ηλικίας. Αρκετοί υποστηρικτές της κατεύθυνσης αυτής υποστηρίζουν την πρώιμη φαρμακολογική και χειρουργική παρέμβαση, (για παράδειγμα διπλή μαστεκτομή για νεαρά άτομα με γυναικείο σώμα) - ακόμα και για παιδιά. Γνωρίζουμε για γιατρούς σε χώρες άλλες της Ελλάδας, που χορηγούν ορμόνες σε παιδιά ακόμα και πριν την εφηβεία ή και άλλους που υποστηρίζουν ότι ένα παιδί, ακόμα και πριν την εφηβεία, μπορεί να πάρει αποφάσεις για τόσο δραστικές χειρουργικές παρεμβάσεις. Κάποιοι από αυτούς, ευτυχώς, έχουν ήδη χάσει την άδεια ασκήσεως επαγγέλματός τους, καθώς οι παρεμβάσεις τους κρίθηκαν επιζήμιες με αρνητικές παρενέργειες. Το σοβαρό πρόβλημα με το συγκεκριμένο μοντέλο έγκειται στο ότι η πρώιμη επιβεβαίωση ταυτότητας φύλου σε τόσο μικρή ηλικία, δεν αφήνει περιθώριο για διερευνητική παρέμβαση αυτογνωσίας, ώστε να αναπτυχθεί η ικανότητα του ατόμου να αναστοχαστεί. Έτσι καλείται βεβιασμένα να αποφασίσει σχετικά με καίρια θέματα της ζωής του, που άπτονται της σεξουαλικότητας, και της ταυτότητάς του. σε ένα ευρύτερο πλαίσιο, άλλων πιθανών δυσκολιών και καλύτερης κατανόησης των ζητημάτων ΔΦ.

Στην αντίπερα όχθη, υπάρχουν ακόμα ψυχολόγοι, ψυχίατροι και θεραπευτές που λειτουργούν μέσα σε ένα πλαίσιο «θεραπείας μεταστροφής» επιδιώκοντας ενεργά να αλλάξουν την ταυτότητα φύλου του ατόμου ώστε αυτή να ‘εναρμονίζεται’ με το βιολογικό τους φύλο. Είναι γνωστό ότι τέτοιες παρεμβάσεις, πέρα από αντιεπιστημονικές, μπορούν να προβούν ιδιαίτερα επιζήμιες και κακοποιητικές για τα άτομα που τις λαμβάνουν. Ορθώς, διεθνείς οργανώσεις έχουν απαγορεύσει την άσκηση θεραπειών μεταστροφής, θέλοντας έτσι να προστατεύσουν τόσο το δικαίωμα του ατόμου στον αυτοπροσδιορισμό, όσο και να δημιουργήσουν ένα πιο ασφαλές θεραπευτικό πλαίσιο.

Ψυχοθεραπεία –ασφαλές θεραπευτικό πλαίσιο.

Οι αλλαγές στα δημογραφικά χαρακτηριστικά των κλινικών περιστατικών σε όλο το δυτικό κόσμο –αλλά και η σύνθετη εικόνα των περιστατικών (υψηλά ποσοστά αυτιστικού φάσματος υψηλής λειτουργικότητας)–, η έλλειψη ασφαλών ενδείξεων ότι η πρώιμη φαρμακολογική παρέμβαση σε περιστατικά ΔΦ μπορεί να οδηγήσει σε βελτίωση στην κλινική εικόνα (όσον αφορά την επικινδυνότητα, τους αυτοτραυματισμούς κλπ) –αλλά και η αύξηση παγκοσμίως των ατόμων που επιλέγουν την απομετάβαση (την παύση ή προσπάθεια αναστροφής ορμονικών ή χειρουργικών παρεμβάσεων που είχαν αρχικά επιλέξει)–, επιβεβαιώνουν τη σύνθετη και θεμελιώδη φύση του φαινομένου, τόσο ως προς τις κοινωνικές όσο και ως προς τις κλινικές και ψυχοθεραπευτικές του διαστάσεις. Είναι προφανές ότι εγείρονται σημαντικά ερωτήματα σχετικά με την αναγκαιότητα, την κατεύθυνση και τη σημασία του κεντρικού ρόλοu της ψυχοθεραπευτικής διαδικασίας με παιδιά, εφήβους, ενηλίκους και οικογένειες που αντιμετωπίζουν δυσκολίες με την ΤΦ τους. Μια σε βάθος ψυχοθεραπευτική Διερεύνηση Φύλου μπορεί να βοηθήσει θεραπευτές και θεραπευόμενους να διερευνήσουν και σταδιακά να νοηματοδοτήσουν τις εμπειρίες σχετικά με την ΤΦ τους και τo αναπτυσσόμενο σώμα τους.

 

Επιστημονικοί Συνεργάτες Προγράμματος

 

Αναστάσης Σπηλιάδης: Συστημικός και Οικογενειακός Ψυχοθεραπευτής | UKCP & AFT Ψυχολόγος [ BPS Υποψήφιος Διδάκτορας Ψυχολογίας ] KingCollege London Συστημικός Επόπτης & Εκπαιδευτής | UKCP & AF.

Δημήτρης Αναστασόπουλος: Ψυχίατρος – Παιδοψυχίατρος, Εποπτεύον και διδάσκων μέλος της ΕΕΨΨΠΕ & της ΕΕΨΨ.

Ευαγγελία Αργυρίου: Παιδοψυχίατρος, Επιστημονική Υπεύθυνη Τμήματος Παιδιών & Εφήβων του ΙΨΥΠΕ – Π. Σακελλαρόπουλος.

Αθηνά Φραγκούλη: Λογοπεδικός Ph.D., LRCSLT, Πρόεδρος του Δ.Σ. ΙΨΥΠΕ – Π. Σακελλαρόπουλος.


ΙΨΥΠΕ

 

 

Ομάδα υποστήριξης της γονεϊκής λειτουργίας στην εγκυμοσύνη και στον πρώτο χρόνο ζωής

 

 

 

 

LOGO ΙΨΥΠΕ 1 ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ ΒΡΕΦΩΝ-page0001

 


ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΠΑΙΔΙΩΝ ΚΑΙ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ­–

Π. Σακελλαρόπουλος (ΙΨΥΠΕ)

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΒΡΕΦΩΝ

 

 

«Ομάδα υποστήριξης της γονεϊκής λειτουργίας στην εγκυμοσύνη και στον πρώτο χρόνο ζωής»

 

 

Χαρακτηριστικά

Ομάδες με χαρακτήρα Βραχείας Θεραπευτικής Παρέμβασης & Ευαισθητοποίησης σε θεματικές γύρω από την περιγεννητική φροντίδα με τρεις εξειδικευμένες και έμπειρες θεραπεύτριες - συντονίστριες.

 

  • Τι είναι η ομάδα υποστήριξης γονεϊκής λειτουργίας στην εγκυμοσύνη και στον πρώτο χρόνο ζωής;

    Η εγκυμοσύνη και οι μήνες που την ακολουθούν προσφέρουν μεγάλη δυνατότητα ψυχικών αλλαγών στους γονείς. Στη φάση αυτή είναι απαραίτητο να προσφέρεται στους γονείς ένας χώρος σταθερός και ασφαλής, όπου θα έχουν τη δυνατότητα να εκφράσουν τις αδυναμίες και τις αγωνίες τους σε ό,τι αφορά την δυνατότητα να απαντήσουν αποτελεσματικά στις ανάγκες του εμβρύου/βρέφους τους (έως και 12 μηνών).
    Όταν οι γονείς επεξεργάζονται τα άγχη τους σε ένα περιβάλλον ασφάλειας — ομάδα υποστήριξης γονεϊκής λειτουργίας – και υπό τη διεύθυνση επαγγελματιών υγείας εξειδικευμένων στην περιγεννητική ψυχοθεραπεία, στην ψυχική και σωματική υγεία βρεφών και των γονέων τους,  μπορούν να παρέχουν έναν ασφαλή δεσμό στο παιδί τους διευκολύνοντας την ψυχοσυναισθηµατική του πορεία.

     

  • Πώς εντάσσονται οι γονείς στην ομάδα;
    Στην ομάδα μπορούν να ενταχθούν μητέρες, πατέρες, νέες/νέοι ή και όχι, είτε ζευγάρια. Θα πραγματοποιηθεί μια συνέντευξη (ατομική / ζεύγους) από τις συντονίστριες (διαδικτυακά) και θα χορηγηθούν (στην έναρξη και στη λήξη της παρέμβασης) ερωτηματολόγια.
    Τα μέλη θα ενημερωθούν για το πλαίσιο λειτουργίας, την αναγκαία εχεμύθεια αλλά και την πιθανή παρουσία των δυο παρατηρητών/τριών για εκπαιδευτικούς σκοπούς (έντυπο συγκατάθεσης).

    Παρατηρητής/τρια: Βωβά πρόσωπα που θα παρατηρούν και θα καταγράφουν. Απώτερος στόχος είναι η επεξεργασία των δεδομένων τόσο για ενδεχόμενες δημοσιεύσεις, εποπτείες όσο και επιπλέον για την εκπαίδευση τους.

    (Δείτε το σχετικό φυλλάδιο)

-------------------------------------------------

 Πλαίσιο Λειτουργίας 

 

·        Μέγιστος αριθμός μελών ομάδας: 15, πέραν των συντονιστριών, για τη λειτουργίας της ομάδας μέσω τηλεδιάσκεψης (συνολικός αριθμός ατόμων είτε πρόκειται για μητέρες ή για ζεύγη γονέων). Για τις δια ζώσης ομάδες, ο αριθμός συμμετεχόντων θα ανταποκρίνεται στις αναγκαίες προδιαγραφές χώρων όταν αυτές καθορισθούν από την πολιτεία, αναλόγως της εξέλιξης της υγειονομικής κατάστασης.

 

 

·        Η πυκνότητα λειτουργίας της ομάδας και υλοποίησης της θεραπευτικής παρέμβασης αφορά σε έναν κύκλο 8 συναντήσεων 1 ½ ώρας, σε σταθερή μέρα και ώρα (Τετάρτη 11.30-13.00). 

 

 

·   Το κόστος για τη συμμετοχή στην ομάδα (είτε δια ζώσης είτε μέσω τηλεδιάσκεψης) ορίζεται στα 15 ευρώ ανά συνεδρία για συμμετοχή μόνο της μητέρας και 20 ευρώ για συμμετοχή μητέρας-πατέρα (άρα συνολικό κόστος 120€ ή 160€ αντιστοίχως για ολόκληρο τον Κύκλο συναντήσεων)

 

 

·    Διερευνητική/Εισαγωγική Συνέντευξη: Οι συμμετέχοντες θα περάσουν από υποχρεωτική διερευνητική συνέντευξη με τις συντονίστριες πριν την εισαγωγή στην ομάδα προκειμένου να διασφαλιστεί η συνοχή της


Υποδοχή/Υλοποίηση (Γραμματειακή υποστήριξη)

 

Στο πιλοτικό αυτό στάδιο, λόγω και των έκτακτων μέτρων της πανδημίας, το πρόγραμμα θα διεξαχθεί αποκλειστικά μέσω τηλεδιάσκεψης και αφορά αιτούμενες/ους γονείς από ολόκληρη την επικράτεια. Όταν καταστεί εφικτό να γίνονται ομάδες και δια ζώσης, αυτές θα λαμβάνουν χώρα στον ισόγειο χώρο του Τμήματος Παιδιών & Εφήβων του Ινστιτούτου, οδός Εσπερίδων 85 & Μενελάου στην Καλλιθέα (βλ. χάρτη). 

·        ·  Η Γραμματεία του Ινστιτούτου θα υποδέχεται τις συμμετοχές μέσω e-mail είτε και τηλεφωνικά για την παροχή διευκρινιστικών πληροφοριών. Θα διατίθεται συγκεκριμένη φόρμα εκδήλωσης ενδιαφέροντος και κατόπιν συμπλήρωσης και αποστολής της θα προσδιορίζεται προσωπική διερευνητική συνέντευξη με μια εκ των συντονιστριών της ομάδας.

 

Διάρκεια – Αριθμός Εισηγήσεων – Ημέρα, ώρα και τρόπος διεξαγωγής:

 

Το πρόγραμμα, σε αυτό το πιλοτικό στάδιο, εν μέσω των μέτρων καταπολέμησης της πανδημίας, διεξάγεται αποκλειστικά μέσω τηλεδιάσκεψης και αναπτύσσεται σε 8 εβδομαδιαίες συναντήσεις 1½ ώρας, σε σταθερή μέρα & ώρα (Τετάρτη 11.30-13.00), από την Τετάρτη 12 Μαΐου 2021 έως και την Τετάρτη 30 Ιουνίου 2021.

 

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Ο αριθμός των συμμετεχόντων είναι περιορισμένος και θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας. Οι ενδιαφερόμενες/οι καλούνται να αποστείλουν το συντομότερο συμπληρωμένη τη συνημμένη Αίτηση Συμμετοχής και πάντως έως την Τετάρτη 5 Μαΐου 2021, στο mail Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. , με την ένδειξη στο Θέμα: «Συμμετοχή σε Ομάδα υποστήριξης της γονεϊκής λειτουργίας στην εγκυμοσύνη και στον πρώτο χρόνο ζωής».

(Δείτε το σχετικό φυλλάδιο)

 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΕΣ ΟΜΑΔΑΣ:

·   Μερόπη Μιχαλέλη, Ph.D, Ψυχαναλύτρια, Μέλος Ελληνικής Ψυχαναλυτικής Εταιρείας (ΕΨΕ) και Διεθνούς Ψυχαναλυτικής Ενώσεως (ΙΡΑ), Μέλος Δ.Σ. Ελληνικής Εταιρείας για την Ψυχική Υγεία των βρεφών

·   Κωνσταντίνα Καπετάνιου, Παιδίατρος, ΜD, M.A. «Ψυχική Υγεία Βρεφών», Γραμματέας Δ.Σ. Ελληνικής Εταιρείας για την Ψυχική Υγεία των βρεφών

 

·   Εύα Αγγέλου, Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια, MSc. στην Ψυχική Υγεία Βρεφών/Νηπίων, Συνεργάτιδα Τμήματος Παιδιών και Εφήβων του ΙΨΥΠΕ – Π. Σακελλαρόπουλος

 

 

ΙΨΥΠΕ

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Πλαίσιο Λειτουργίας

 

 

 

Εκπαιδευτικό Σεμινάριο στις Προβολικές Δοκιμασίες Α’ κύκλος (Rorschach, TAT) 2020 - 2021

LOGO ΙΨΥΠΕ 1




Κύκλος Σεμιναρίων Ι.Ψ.Υ.Π.Ε. – Π. Σακελλαρόπουλος 2020-21

 

Εκπαιδευτικό Σεμινάριο στις Προβολικές Δοκιμασίες Α’ κύκλος

(Rorschach, TAT)

 

Οι προβολικές δοκιμασίες αποτελούν ένα μέσο αξιολόγησης και κατανόησης της προσωπικότητας. Είναι ένα κλινικό ψυχοδιαγνωστικό εργαλείο, το οποίο, μετά την ολοκλήρωση της χορήγησης και της ανάλυσης των αποτελεσμάτων, μπορεί να καταλήξει στη διάγνωση και στη δημιουργία εξατομικευμένου πλαισίου ψυχοθεραπευτικής παρέμβασης σε εφήβους και ενήλικες.

 

Γιατί η επιλογή της συγκεκριμένης εκπαίδευσης;

Η εκπαίδευση στη χορήγηση και στην ερμηνεία των τεστ βασίζεται στη Σχολή του Παρισιού, η οποία είναι αναγνωρισμένη από τη Διεθνή Εταιρία Rorschach και Προβολικών Δοκιμασιών. Σε αυτό το πλαίσιο κλινικής και θεωρητικής προσέγγισης, τα δύο τεστ θεωρούνται συμπληρωματικά και αναπόσπαστα εργαλεία τα οποία ερμηνεύονται σύμφωνα με την ψυχαναλυτική θεωρία.

Βασική αρχή του συγκεκριμένου Σεμιναρίου είναι ότι η σωστή χορήγηση δοκιμασιών οι οποίες στοχεύουν στην κατανόηση της προσωπικότητας προϋποθέτει τη γνώση βασικών στοιχείων ψυχαναλυτικής ψυχοπαθολογίας. Για τον λόγο αυτό το Σεμινάριο στηρίζεται στους εξής δύο βασικούς άξονες:

α) Εισαγωγή στις βασικές αρχές ψυχαναλυτικής ψυχοπαθολογίας που άπτονται του διαγνωστικού πεδίου των συγκεκριμένων προβολικών δοκιμασιών.

β) Εκπαίδευση στη χορήγηση και στην ερμηνεία των προβολικών δοκιμασιών.

Σε ποιους απευθύνεται;

Η εκπαίδευση απευθύνεται σε ψυχολόγους, ψυχολόγους-ψυχοθεραπευτές, μεταπτυχιακούς φοιτητές ψυχολογίας, τελειόφοιτους φοιτητές ψυχολογίας.

 

Διάρκεια – Αριθμός Εισηγήσεων

Το Σεμινάριο αναπτύσσεται σε 20 τρίωρες εβδομαδιαίες συναντήσεις και διαρκεί από τον Νοέμβριο του 2020 έως τις αρχές Απριλίου του 2021.

 

Δεξιότητες οι οποίες θα κατακτηθούν

Ολοκληρώνοντας την ετήσια εκπαίδευση, οι συμμετέχοντες θα είναι σε θέση να χορηγήσουν και να αναλύσουν τα δύο τεστ (Rorschach, TAT).

 

Αριθμός συμμετεχόντων

6-12 άτομα

Ημέρα, ώρα και τόπος διεξαγωγής

Τετάρτη 17.00-20.00 / Νοέμβριος 2020 - Απρίλιος 2021

ΙΨΥΠΕ – Π. Σακελλαρόπουλος (Εσπερίδων 85 - Καλλιθέα, Αθήνα)

 

 20-21

http://psychobook.co.uk/the-inkblot-test

 

 

Κόστος Συμμετοχής

Το κόστος συμμετοχής για τον Σεμιναριακό κύκλο ορίζεται στα 500€ και καταβάλλεται σε 3 δόσεις (100,00 ευρώ με την Εγγραφή και 2 δόσεις των 200€).

Η 1η δόση καταβάλλεται εώς 11 Νοεμβρίου 2020 και η 2η εως 03 Μαρτίου 2021.

Στη λήξη του σεμιναρίου θα δοθούν βεβαιώσεις παρακολούθησης, με προϋπόθεση την τακτική παρακολούθηση (επιτρέπεται μία απουσία).

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Ο αριθμός των συμμετεχόντων είναι περιορισμένος. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας ενώ πριν την εγγραφή θα προηγηθεί προσωπική διερευνητική συνέντευξη. Οι ενδιαφερόμενοι/ες καλούνται να αποστείλουν το συντομότερο συμπληρωμένη τη συνημμένη Αίτηση Συμμετοχής, και πάντως έως την Τετάρτη 21 Οκτωβρίου 2020, στο mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. , με την ένδειξη στο Θέμα: «Συμμετοχή σε Εκπαιδευτικό Σεμινάριο στις Προβολικές Δοκιμασίες 2020-21».

Οι προσωπικές συνεντεύξεις θα ξεκινήσουν από τη Δευτέρα 24 Αυγούστου λόγω των θερινών διακοπών.

Πρόγραμμα Εισηγήσεων Σεμιναρίου

 

Επιστημονική Διεύθυνση Σεμιναρίου – Εισηγητές-τριες

Επιστημονικός Υπεύθυνος του Σεμιναριακού κύκλου είναι ο Ψυχίατρος – Παιδοψυχίατρος Δημήτρης Αναστασόπουλος (Εποπτεύων και διδάσκων της Ε.Ε.Ψ.Ψ.Π.Ε. και της Ε.Ε.Ψ.Ψ., Υπεύθυνος Επιτροπής Εκπαίδευσης της Ε.Ε.Ψ.Ψ.Π.Ε., Μέλος Δ.Σ. και Επόπτης Τμήματος Παιδιών και Εφήβων Ι.Ψ.Υ.Π.Ε.) σε συνεργασία με την Κλινική Ψυχολόγο και βασική Εισηγήτρια των Σεμιναρίων Ελίνα Καρδαρά (Πιστοποιημένη στη χορήγηση των προβολικών δοκιμασιών της Σχολής του Παρισιού, Μέλος της Εταιρίας Rorschach και Προβολικών Μεθόδων της Γαλλικής Γλώσσας, Συνεργάτης του Ι.Ψ.Υ.Π.Ε.– Π. Σακελλαρόπουλος).

Πέρα των ανωτέρω, σε επιλεγμένα μαθήματα του κύκλου «Εισαγωγή στις βασικές αρχές ψυχαναλυτικής ψυχοπαθολογίας» εισηγητές-τριες θα είναι ψυχαναλυτές-τριες εγνωσμένου κύρους στην επιστημονική κοινότητα.


Σύντομο ιστορικό της Σχολής του Παρισιού

Ο όρος «Σχολή του Παρισιού» περιγράφει μια θεωρητική και μεθοδολογική προσέγγιση ακαδημαϊκών, ερευνητών και κλινικών ψυχολόγων που αναφέρεται στη μέθοδο ανάλυσης και ερμηνείας του Rorschach και του ΤΑΤ. Ο όρος εμφανίζεται για πρώτη φορά στο XIIIο Διεθνές Συνέδριο RorschachandProjectiveMethods στο Παρίσι το 1990.

Τον Μάρτιο του 1950 δημιουργήθηκε η Γαλλική Ένωση Rorschach, πρόγονος της Κοινότητας του Rorschach και των Προβολικών Μεθόδων, της οποίας πρώτος πρόεδρος ήταν ο D. Lagache (1903-1972). Ο D. Lagache τονίζει τη διπλή ψυχαναλυτική ερμηνεία των πρωτοκόλλων Rorschach, δηλαδή, τη συμβολική ερμηνεία του ασυνείδητου μέσω του περιεχομένου των απαντήσεων και την ερμηνεία των μορφών που το υποκείμενο αναγνωρίζει ως τέτοιες. Σταδιακά ο όρος «προβολικές μέθοδοι» θα αντικαταστήσει τον όρο «τεστ» και η προβολική ψυχολογία θα αποτελέσει μέρος του πεδίου της κλινικής ψυχολογίας και όχι αποκλειστικά της ψυχομετρίας.

Σε συνέχεια ο D. Anzieu (1923-1999) μαθητής και βοηθός του D. Lagache θα αναπτύξει μια ψυχαναλυτική ανάλυση του Rorschach και των Προβολικών Μεθόδων. Η σημαντική έννοια που ανέπτυξε, το «Εγώ-δέρμα» είναι εμπνευσμένο από την προβολική ψυχολογία. Ήταν ο διευθυντής των διατριβών V. Shentoub(1967), R. Debray (1973-1983), N. RauschdeTraubenberg (1981), C. Chabert (1986), F. Brelet-Foulard (1989).

Η N. RauschdeTraubenberg είναι αυτή που θα διοργανώσει τη Σχολή του Παρισιού. Το 1966 διοργανώνεται στο Τμήμα Ψυχολογίας πιστοποιητικό εκπαίδευσης στις Προβολικές Τεχνικές που επιτρέπει την κατάρτιση στους κλινικούς ψυχολόγους. Ως αποτέλεσμα, το 1978 ίδρυσε την «Ομάδα Έρευνας Προβολική Ψυχολογία» φέρνοντας ειδικούς στο Rorschach με ειδικούς στο ΤΑΤ στην ίδια ομάδα εργασίας, η οποία αποτελείται από τους/τις V. Shentoub, R.Debray, C. Chabert, Α. Sanglade, Μ. Boekholt, Μ. Peruchon, Ν. Jeammet.

Αυτή η ομάδα συνδέεται το 1993 με το Εργαστήριο Κλινικής Ψυχολογίας και Ψυχοπαθολογίας που δημιουργήθηκε από την C. Chabert. Το πιστοποιητικό εκπαίδευσης του 1986 γίνεται Πανεπιστημιακό Δίπλωμα στην Προβολική Ψυχολογία και από το 1988 έως το 2012 προΐσταται η C. Chabert. Το πανεπιστημιακό αυτό δίπλωμα είναι για πολύ καιρό η μόνη γαλλική και ευρωπαϊκή εκπαίδευση στην προβολική ψυχολογία.

Ενδεικτική Βιβλιογραφία:

     Brelet-Foulard F., Chabert C. (dir.), Nouveau manuel du T.A.T. Approche Psychanalytique, Paris, Dunod, 2003.

     Emmanuelli M., Azoulay C., Pratique des épreuves projectives à l’adolescence, Paris, Dunod, 2009.


Σύντομη παρουσίαση προβολικών εργαλείων

  • 2 τύποι κατηγοριών προβολικών εργαλείων:
  • Ρωμαϊκή αρίθμηση καρτών

Α. Δομικά : αναπαραστάσεις που ενεργοποιούν το φαντασιακό, Rorschach

Β. Θεματικά: εικόνες με συγκεκριμένο θέμα, TAT

 

Σύντομη παρουσίαση Rorschach

Το Rorschach δημιουργήθηκε από τον HermannRorschach, ψυχίατρο και ψυχαναλυτή, μέσα από τη δοκιμή εργασίας μελανιού και αποτελείται από 10 κάρτες

Υλικό:

Ι           ΙΙ          ΙΙΙ        IV        V         VI        VII       VIII      IX        X

  • 2 τύποι καρτών :

Α. Σύμφωνα με τη φόρμα:

  •  Συμπαγής ή ενιαία: I, IV, V, VI
    • Διμερής: II, III, VII

Αναπαράσταση της εικόνας του σώματος.

Οργάνωση από τον κεντρικό άξονα, αντιπροσωπεύει τον σπονδυλικό άξονα του σώματος

πιο εντυπωσιακή συμμετρία (καθρέφτης)

     εκπροσώπηση της σχέσης, πρόβλημα ταυτότητας

Β. Σύμφωνα με το χρώμα:

  • μαύρο:IV, V (συμπαγής), εκδηλώσεις άγχους, χρώμα θλίψης και πένθους (ευαισθησία στην κατάθλιψη)
  • κόκκινο: II, III, εντυπωσιακές λόγω της αντίθεσης: μαύρο / κόκκινο / λευκό
  • γκρι: VI, VII, ενεργοποιεί ηπιότερα το άγχος
  • παστέλ: VIII, IX, Χ, απαλή απόχρωση, ποικιλία χρωμάτων, ενεργοποιεί την παλινδρόμηση και ευνοεί την προβολή

βίαιη αντίθεση, ενεργοποιεί την προβολή ενορμητικών φαντασιώσεων, και τον τρόπο έκφρασης σχέσεων

 

Σύντομη παρουσίαση ΤΑΤ

Ο HenryMurray, ψυχολόγος, ανέπτυξε το TAT το 1935 στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ. Το 1953 η VicaShentoub εξέλιξε τη δοκιμασία του HenryMurray για να της προσδώσει ψυχαναλυτική ερμηνεία.

Το ΤΑΤ αποτελείται από 31 κάρτες. Από το σύνολο αυτών παρουσιάζονται στους εξεταζόμενους οι κάρτες 1, 2, 3ΒΜ, 4, 5, 6ΒΜ, 7ΒΜ, 6GF, 7GF, 8BM, 9GF, 10, 11, 12 BG, 13Β, 13MF, 19, 16 και διαφοροποιούνται ανάλογα με το φύλλο και την ηλικία.

Στόχος της μέτρησης και της ερμηνείας είναι να προσδιοριστούν οι αμυντικοί μηχανισμοί που χρησιμοποιούνται από το υποκείμενο. Το πρώτο φύλλο μέτρησης, που επέτρεψε να βαθμολογήσει τις απαντήσεις, εκπονήθηκε το 1968 από την VicaShentoub.


ΙΨΥΠΕ

Σελίδα 2 από 3

Σεμινάρια

Free business joomla templates